Fantastiska Filippinerna, 17/3 – 2/4 2013

Posted by on Apr 11, 2013 in Reserapport Filippinerna | 0 comments

Vårt härliga Filippinerna levererade återigen dykning av världsklass, och ett gäng glada dykare fick en ”semester” fylld med skoj!

10 Fantasianer i olika stadier av jet lag strålade samman i hettan i Manilla, där vi efter en uppsluppen middag vid poolkanten fick sova ända till klockan 04.00 för att sedan påbörja äventyret.

Efter en något bökig incheckning av 315 kilo bagage till toner av tuppars galande (det hittar ni inte på Arlanda) bordade vi flyget till San José, åkte 3 timmar med buss på inte helt släta vägar, klev ombord på små bangkabåtar som inte ens såg ut att kunna bära våra väskor och borrade till slut ned tårna i den vita, mjuka sanden på Pandan Island, äntligen!

På Pandan finns det inga bilar och bara en resort, bestående av hyddor på stranden av varierande karaktär. Massage på stranden, hängmattor under palmerna, en enkel restaurang och ett välskött dykcenter, det är allt man behöver. Dykningen runt ön består av fina koraller, stora sköldpaddor, ormar och allt mellan himmel och jord, dock inga hajar utan de räknade vi med att få i nästa etapp: Live Aboard på Apo Reef!

Efter 2 nätter på Pandan tog vi våra dykprylar och en t-shirt och klev ombord på våra flytande hem för 3 dykdagar, två bangkabåtar varav den ena var ”matbåt” och den andra dykbåt. Sov gjorde vi utomhus på taket av båten på tjocka madrasser, med fräscha kuddar och lakan och den ena båten utsågs raskt till snarkbåt…

Efter 2 timmar till havs var vi framme vid revet och här var dykningen verkligen som en dröm… Strålande sikt, massor med hajar och som pricken över i befann vi oss plötsligt i ett gigantiskt stim med delfiner, överallt såg vi de böljande ryggarna på små och stora djur som lekfullt hoppade runt båten. Besättningen kastade i rep åt oss och vi hängde efter båten med mask och snorkel och bara njöt av närkontakten!

2 nätter och 10 dyk senare var vi tillbaka på Pandan för 2 nätter på resorten, och efter en välbehövlig vilodag med sol, massage och bad begav vi oss iväg för nästa etapp av resan: Malapascua!

Efter en lång resdag med båt, buss, 2 flygturer, mera buss och ytterligare en båtfärd möttes vi av synen av Malapascuas långa, vita sandstrand och vårt dykcenter, Tresher Shark Divers. Efter incheckning på vår resort begav sig några iväg på ett nattdyk för att se bland annat Mandarin Fish, Frog Fish och sjöhästar medan andra satte sig i skuggan för att pusta ut med en kall San Miguel i handen. Nu gällde det att ladda upp för det Malapascua är berömt för: Tresher Sharks på Monad Shoal, en stor platå mitt ute i ingenting 30 minuter från ön!

Dessa hajar kommer upp från djupet i gryningen för att besöka putsarstationerna, och det innebär att då måste även vi vara på plats i gryningen… Purrning 04.00 alltså, för att promenera mot dykcentret i mörkret, analysera nitroxen, se till att all utrustning blir med och sedan ombord på vår stora, bekväma bangkabåt och äntligen en kopp kaffe! Att sitta i den ljumma vinden och möta soluppgången med ett härligt hajdyk framför sig är en svårslagen upplevelse.

Redan 2 minuter efter vi kommit ned på dykplatsen får vi se den första hajen, och sedan kom de på löpande band. Hajarna, med sina enormt långa stjärtfenor, kan bli ända upp mot 6 meter och är enormt vackra och inte alls speciellt skygga utan stannar gärna och visar upp sig för kamerorna.

Tillbaka på ön blev det en stadig frukost, lite massage eller en tupplur och sedan eftermiddagsdyk runt ön, och på kvällskvisten middag på någon av restaurangerna på ön. Inte heller på Malapascua finns det några bilar (fast jag såg en traktor!) men till skillnad från Pandan Island så finns det flera resorter, restauranger och dykcenters. Och varmvatten i duscharna…

Dag två blev som dag ett, med flera stora Treshers på morgondyket men efter vår frukost klev vi ombord på dykbåten och tog en tur till Gato Island, en liten ö med strålande hajdyk, ormar och allt annat som Pygmee sea horse, Ghost Pipefish och Frog Fish för att nämna några. 2 härliga dyk innan vi styrde hemåt för lite avkoppling, massage och middag.

Dag 3 begav vi oss till ett annat dykställe i gryningen för att försöka hitta hammarhajar, och till vår enorma glädje har vi turen att få ett helt stim med ca 50 hammarhajar som jagar fisk, en fantastisk upplevelse! Ytterligare ett dyk med Treshers innan vi lyckliga vände tillbaka till ön för att packa ihop för den sista delen av safarit: Moalboal.

Efter ännu en tidig morgon med båttur och sedan 5 timmars bussresa (och ett uppskattat stopp på McDonalds i Cebu) kliver vi ur bussarna på Magic Island Resort, en fantastisk liten oas utanför byn Moalboal. Här tar man av sig skorna när man kommer och tar inte på dem förrän man åker härifrån. 3 dykbåtar ser till att du får dyka när du vill, om du inte bara plumsar i på det bästa husrevet i Filippinerna med massor med sköldpaddor. En mysig pool, underbar personal och god mat var precis vad vi behövde för att vila upp oss efter alla tidiga mornar, och här passade vi på att göra en annan vattenbaserad utflykt: trekking i vattenfall med hopp, plums, åka på rumpan och vandra i djungeln, hur kul som helst, men det var ett uttröttat gäng som vacklade in på resorten på eftermiddagen…

5 nätter på Magic Island avslutade ett fantastiskt safari med massor av skratt, häftiga dyk, underbara upplevelser och många minnen att ta med sig hem. Stort tack till alla som var med och gjorde allt så lyckat, och som ni vet, det är inte semester, det är en upplevelse…!